به گزارش
خودروکار - علیمرادلو تنها مدیرعامل خودروسازی است که نامزد انتخابات اتاق تهران شده است. وی در نشست خبری «پیدا و پنهان اتاق بازرگانی» مهمترین مساله اقتصاد ایران را تصدی گری دولت و انفعال اتاق بازرگانی دانستند. بیوک علیمرادلو، گفت: به دلیل دخالتهای مکرر دولت فرصتهای خوبی را در صنعت از دست دادهایم و امروز بر کسی پوشیده نیست که مسیر طی شده غلط بوده و باید از تصدیگری دولت کاسته شود.
این نامزد اتاق بازرگانی تهران دخالتهای دولت را به ضرر تمامیت صنعت دانسته با اشاره با سابقه مدیریت مجموعه پتروشیمی «پلیمری گویا جم خاورمیانه» گفت: در تجربه حضورم در صنعت پتروشیمی، متوجه میل شدید دولتیها برای دخالت در این صنعت شدم. همزمان با دخالت دولت، روند افول این صنعت نیز آغاز شد.
علیمرادلو: آیا اعضا اتاق به قیمت گذاری دستوری اعتراض کردهاند؟
موضوع «محوریت بازرگانان در اتاق» مساله دیگری بود که در این نشست خبری به بحث گذاشته شد. مدیرعامل گروه بهمن در پاسخ به سوالی خبرنگاری که پرسید، «چرا نگاه بازرگانی در این اتاق غالب بر بخش صنعت و کشاورزی است» گفت: از ابتدای شکلگیری اتاق بازرگانی، بخش بازرگانی آن پررنگتر بوده و بخش صنعت و کشاورزی کمتر نقش داشتهاند اما این رویه در دوران کنونی اقتصاد ایران ناکارآمد شده و باید اصلاح شود.
شهریور 1401 وزارت صمت از صدور مجوز واردات خودرو با هدف دسترسی طبقه متوسط به خودروهای ارزان قیمت خبر داد. علیمرادلو با اشاره غیرمستقیم به چنین تصمیماتی گفت: نگاه بازرگانی محور به مدیران کشور نیز تسری پیدا کرده است. امروز از نظر مدیران، بازرگانی و واردات یک راه حل ثابت برای تمامی مشکلات است. برای مثال اگر تولید خودرو کاهش پیدا میکند، راه حل را در واردات جستجو میکنند، این در حالیست که چنین رویکردی تنها پاک کردن صورت مساله است و نه راه حل.
نمایندههای اتاق بازرگانی حداقل در 96 نهاد یا مجموعه تصمیم ساز حضور دارند. از نظر منتقدان اتاق بازرگانی، اعضا باید بتوانند از این فرصت برای چانهزنی، تعیین سیاستها و.. استفاده کنند. بیوک علیمرادلو به همین مساله اشاره کرد و گفت: اتاق بازرگانی در مراکز مختلف تصمیم ساز حضور دارد اما آیا تاکنون موضعگیری مقبولی از آنها شنیدهاید؟ آیا به نفع بخش خصوصی و مخالفت با قیمت گذاری دستوری چانهزنی کردهاند؟ اگر چنین نیست یعنی اعضای اتاق در مسیر درست حرکت نمیکنند.
مدیر عامل گروه بهمن در پاسخ به سوالی در خصوص «آسیب شناسی اتاق بازرگانی» گفت: اتاق بازرگانی از اهداف خود دور افتاده است. وی در ادامه با طرح یک پرسش گفت: تاکنون شنیدهاید اتاق به قیمت گذاری دستوری اعتراض کنند؟ اتاق باید باور داشته باشد که بخش خصوصی راه برون رفت از مشکلات اقتصادی است.
«بیتفاوتی به چالشهای گمرکی صنعتگران» از نظر بهروز حبیبی یک نمونه بارز مشکلات اتاق بازرگانی است: از اتاق بازرگانی انتظار داریم بتواند حلقه اتصال حاکمیت و بخش خصوصی باشد. اتاق باید نقش خود را به درستی اجرا کند. اما اتاق در خصوص مشکلات گمرکی صنعتگران هیچ اقدام موثری ندارد. این نشان میدهد ابزار اتاق در اختیار کسانی قرار گرفته که صلاحیت یا توانایی لازم را ندارند.
علیمرادلو: حتی در جایگاه مدیرعاملی بهمن، به نفع تمام صنعت مذاکره میکنم
«بخشی نگری» و «پیگیری منافع شخصی» از آفتهای اتاق بازرگانی است که خبرنگاران حاضر در این نشست از آن به عنوان یک نگرانی یاد کردند.
علیمرادلو در همین رابطه گفت: «در اغلب مذاکراتی که به عنوان مدیرعامل گروه بهمن انجام میدهم، موضوع مذاکره و منافع ناشی از این چانه زنی به نفع تمامی اعضا صنعت است و من تنها برای رفع مشکلات خود مذاکره نمیکنم.» این اظهارنظر علیمرادلو یادآور نامه اخیر وی در واکنش به تصمیم شورای رقابت بود. وی در بهمن 1401 در واکنش به تصمیم شورای رقابت مبنی بر قیمت گذاری دستوری خودروهای سواری نوشت: «مصوبه مذکور نافی سایر قوانین جاری در خصوص کالاهای پذیرفته شده در بورس کالا است. لذا قصد پیگیری موضوع از طریق مجاری قانونی را دارد.»
علیمرادلو با این واکنش نشان داد به طور جدی مدافع «اقتصاد آزاد و رقابتی » و «نفی دخالت دولت» در مجموعههای صنعتی است. این اقدام پیشتازانه مدیرعامل گروه بهمن، فضا را برای مخالفت علنی سایر فعالان صنعت خودرو نسبت به عواقب قیمت گذاری دستوری و دخالت دولت باز کرد.
انتخابات اتاق بازرگانی تهران روز 20 اسنفد 1401 برگزار میشود. برخی از اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان اقتصادی کشور یاد میکنند.
اقتصاد ایران برای برون رفت از بحرانهای متعدد خود نیازمند اعتماد به بخش خصوصی است. دولت احساس میکند رقیب بخش خصوصی است. مسیر تقویت بخش خصوصی نیز رشد اتاقهای بازرگانی از نظر کمی و کیفی است. بهروز حبیبی این اظهارات را در نشست خبری «پیدا و پنهان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی» بیان کرده و معتقد است: علاج بحرانهای اقتصاد ایران تقویت بخش خصوصی است.
در میان نامزدهای این انتخابات، نام بهروز حبیبی نائب رئیس هیات مدیره کروز نیز به چشم میخورد. حبیبی را میتوان بزرگترین قطعه ساز حاضر در این انتخابات دانست. البته اهمیت نامزدی وی در تصدی وی بر یک شرکت بزرگ خصوصی یعنی کروز است. شرکتی که توانست با رعایت اصول حرفهای رشد کند و تبدیل به بزرگترین قطعه ساز خودرویی کشور شود.
**
نایب رئیس هیات مدیره کروز، امیدوار است با افزایش تاثیرگذاری اتاق، نیروهای جوان به اهمیت این نهاد پی ببرند و با عضویت و فعالیت بیشتر در اتاق قدرت این مجموعه را افزایش دهند. حبیبی با اشاره به قدرت اتاقهای بازرگانی در آلمان و ژاپن گفت: اتاقهای قدرتمند و فعال در این دو کشور صنعتی، اقتصاد این کشورها را تقویت کردهاند.
بهروز حبیبی، به عنوان مدیر یک مجموعه تولیدی-صنعتی با بیش از 13هزار نیروی انسانی تاثیر اتاق قوی را فراتر از مدیران صنعتی دانست.
«بیتفاوتی به چالشهای گمرکی صنعتگران» از نظر بهروز حبیبی یکی از دلایل تداوم مشکلات اتاق بازرگانی است: وی در همین رابطه گفت: اتاق بازرگانی انتظار داریم بتواند حلقه اتصال حاکمیت و بخش خصوصی بوده و د نقش خود را به درستی اجرا کند. اما تاکنون اتاق در خصوص مشکلاتی مانند مسائل گمرکی که صنعتگران را به دردسر انداخته، هیچ اقدام موثری انجام نداده است.
رئیس هیات مدیره کروز «حضور برخی افراد فاقد صلاحیت » را باعث ناتوانی اتاق در چانه زنی دانست و گفت: صاحبان صنایع بزرگ درک بهتری از مسائل محیط کسب و کار دارند. به نظر میرسد حضور این افراد تاثیر بیشتری در بهبود محیط کسب و کار داشته باشد.اتاق باید بتواند رهاکار مناسب پیدا کند و مشکلات توسعه کسب و کارها را رفع کند.
بهروز حبیبی در آسیب شناسی مسائل پنهان اتاق بازرگانی تهران به کهنه بودن ساختارهای اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: بخشهای اقتصادی ایران باید با تحولات جهانی سازگار شود. دگرگونیهای جهانی نوآوری در روشها را اجتناب ناپذیر میکند البته هر دگرگونی، فرصتها و تهدیدهایی را به همراه دارد.
انتخابات اتاق بازرگانی تهران روز 20 اسفند 1401 برگزار میشود. برخی از اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان اقتصادی کشور یاد میکنند.